Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

lördag 31 mars 2012

Dagens vintips

Efter flera år med regelbundna vinprovningar börjar man ju kunna
endel, eller? (Troligtvis skiljer jag inte på rött och vitt vin i ett blindtest…)
Vi är mycket seriösa när vi provar vin, bedömer färg, doft, smak…
…och (kanske viktigast?) etikettens utseende!

Vi har haft olika teman:

Röda från Frankrike, Spanien, Chile, Italien, Portugal.
Vita från USA, Argentina, Ungern. Vita från "hela världen" men med
samma druva. Det dröjde många år innan vi vågare prova vita från
Tyskland - man hade ju liksom testat det sortimentet grundligt i en tidigare period i livet …

(Vita viner från Tyskland är ju för "nybörjare", men det finns ju
andra sorter än Moselblumchen, Liebfraumilch och Blue Nun…)

Efter ett antal provningar hade vi tillräckligt med underlag för att
göra en statistisk analys av provsvaren.

Resultatet var i vissa fall chockerande och i andra fall väntat:
"Vitt vin är godare än rött" Va??? Det talar ju mot allt sunt förnuft!
"Kvinnor tycker generellt mer om vin än män" Hmm, det kan faktiskt stämma…

Min fasa är att vi ska upptäcka att priset har stor betydelse för smaken -
för det kan ju bli dyrt att anpassa sig efter sådana fakta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar