Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

fredag 4 oktober 2013

To die for!?

Fika smakar bäst om det är fredag och det är färskt,
gärna hembakat. I övrigt behöver det inte vara särskilt
märkvärdigt eller utsmyckat. Fika kan med fördel
vara ”ihop-rört”. Särskilt om jag ska baka det själv.

Som sagt, gärna färskt...
Trodde inte jag var så kinkig med det.
I min ålder borde man vara glad åt alla
extra konserveringsmedel man kan få i sig!

Men för några veckor sedan fick vi smaka
kinesisk  ”mooncake” till fredagsfikat på jobbet.
Vi skulle uppmärksamma en kinesisk högtid i stil med
våran midsommar. (Fast på hösten och utan små grodor…)

Kakorna låg inplastade ”en och en” och packade i fantastiskt
vackra plåtburkar. Bara burkarna och kassarna som dom låg i
väckte mitt ha-begär. Men även om emballaget var ”to die for”,
så menade jag ju inte att jag ville offra livet, bokstavligt talat…

När jag öppnade plastförpackningen till min kaka
så trillade det ut ytterligare en inplastad pappersbit.
"Åh en lyckokaka med budskap", trodde jag.
Ända tills jag läste budskapet. Det stod:
”Do not eat!”

Inte så att man ska ha fördomar om det som är “Made in China”.
Men jag började fundera lite för mycket på hur länge dessa
kakor hade varit på väg, innan de landat på vårt fikabord.
Vissa tankar ska man inte släppa fram.
(Som att tänka på Titanic, när man är på finlandsfärjan…)

Men det var ju trevligt att ta del av en kinesisk tradition!
Så här i efterhand kan jag även meddela att alla överlevde,
trots det entydiga budskapet:

DO NOT EAT!


(Kakorna smakade lite som mazariner. De som finns att
köpa inplastade på ICA, som har obegränsad hållbarhet...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar