Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

onsdag 2 oktober 2013

Doktorshatt

Jagharingentingatthapåmigmengarderobenärproppfull-
fenomenet är något som någon (jag?) borde forska i.

Inte nog med att det bor någon där inne i garderoben
som borde komma ut. Och att det växlar från sommar
till vinter utan att passera höst... Men när årstiderna inte
stämmer med månaden i almanackan blir det extra förvirrat.
Så har det varit i September, när det varit "sommartemperatur"*
vissa dagar, trots att jag trodde att det var höst (se definitioner nedan).

*(Jodå, det var allt några sådana dagar,
men det är någre veckor sedan nu!)

Redan i början av september gjorde jag, som sig bör,
ett försök att sortera garderoben och städa undan
sommarkläderna. Ny tjock go tröja inhandlades.
Jag brukar ju hävda att det är almanacka som styr
vad man ska ha på sig. Men plötsligt blev jag lite
osäker och googlade på ”Årstider”…


Fritt ur Wikipedia:
De fyra årstiderna kan delas in på flera olika sätt,
till exempel astronomiskt, kalendariskt eller klimatologiskt.
Astronomiskt sett motsvarar årstiderna var sin fjärdedel av
jordens omloppsbana runt solen. Våren börjar då vid vårdag-
jämningen ca 20-21 mars, sommaren har sin början vid sommar-
solståndet ca 20-21 juni, hösten vid höstdagjämningen ca 22-23
september och vintern vid vintersolståndet runt den 21-22 december.
Detta indelningssätt används som standard i många engelsktalande
länder men kallas där för meteorologisk indelning vilket inte bör blandas
ihop med den klimatologiska indelningen som är standard i många andra
länder till exempel i Sverige, Finland, m.fl.

En kalendarisk indelning sker efter årets månader där vårens
månader är mars, april och maj, sommaren: juni, juli, augusti,
hösten: september, oktober, november, och vintern:
december, januari, februari. En mer modern indelning är den
klimatologiska årstidsindelning, som används av bland annat
SMHI, inträffar våren när dygnsmedeltemperaturen är stigande
och ligger mellan 0 och 10 grader Celsius. Sommar är det då
temperaturen varaktigt är över +10 °C, höst när dygnsmedel-
temperaturen är fallande och ligger mellan 0 och 10 grader,
och slutligen vinter då dygnsmedeltemperaturen varaktigt
ligger under 0 °C.

Herregud, klart man måste välja den kalendariska indelningen!
Det verkar mest ordning och reda med den.
Enligt den klimatologiska definitionen,
så riskerar vi ju helt plötsligt att stå UTAN årstider.
När ska vi då uppdatera garderoben???

Ingen idé att jag forskar vidare i detta.
Jag får ändå inte plats med någon doktorshatt i garderoben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar