Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

tisdag 28 oktober 2014

Busy doing nothing

Mindfulness är väl inte min starka sida,
just därför är det kanske nyttigt att stanna upp
och träna på att göra just ingenting - just nu.
Gårdagens SPA-ritual var i det stora hela bra.
(inte för att jag har så mycket att jämföra med)
Skönt – särskilt när det var över – och man kunde
sluta oroa sig för hur skrämmande inslag som turkisk
tvagning och lerinpackning skulle te sig…
I väntan på att ritualen skulle starta satt vi i
”receptionen”och bjöds på bubbel alternativt must.
Givetvis iförda obligatorisk badrock och löjliga tofflor
(men stor snubbelrisk).
”Smattrande” ljud hördes från rummet intill och jag
funderade på vad som pågick…  (fantasin skenade)
Jag kan säga att bland alla mina gissningar så ingick
inte att smattrandet kom från en (malaysisk) träklubba.
 
Första anhalt var nämligen fotbad,
(med havssalt från Döda havet)
Träklubban använde man för att slå på fötter
och vader för att få igång blodcirkulationen…
(personligen föredrar jag en rejäl fil, men det
blir såklart lätt osmakligt när man är bland folk...)
Sen var det dags för ansiktsmask och ångbastu,
följt av isskrubb och en lite varmare aromabastu.
Givetvis kunde man gå ut ur bastun om man ville,
(vi var ju inte inlåsta!), men man vill ju vara "duktig flicka"
och göra som man blir tillsagd, så jag väntade snällt på att
vår guide skulle tala om för oss att vi var ”färdiga”.
I avsaknad av finsk blod så hade jag lite svårt att andas
på slutet och var rädd att vi glömts bort av personalen
och att ingen skulle komma ihåg att be oss komma ut…
Efter den lätt klaustrofobiska upplevelsen var det dopp
av kropp i varm pool innan det var dags turkiskt hamam.
Här gällde det att inte vara i dåligt sällskap!
Man skulle fylla en intvålad tygsäck med luft,
krama ur luften för att på det sättet bilda rosendoftande
bubblor som skulle skrubbas in på ”medpatient”…
 
Hade jag sökt jobbet så hade jag inte fått det…
Rena och fina så var det så dags för lerinpackning.
I ett absolut kolsvart duschutrymme skulle man sen få bort all lera
från kropp och badkläder. Min sedesamma ”tan(t)kini” var ett
dåligt val för dagen, trekantsbikini hade kanske varit lämpligare.
På nästa station skulle man smörja in sig med olja och
sen ligga sig ”på tork” under en ”Carola-fläkt”. Då det
”värsta” var avklarat så kunde jag äntligen koppla av.
...och somnade...
Slutet gott allting gott.
Näst sista steget var verkligen det bästa.
Ett stort rum med stora dubbelsängar framför en
gigantisk öppen spis med en sprakande brasa.
Där fick man ta lite frukt, dryck och nötter
och bara ligga och vila i 45 minuter.
 
Prata fick man gåra med små bokstäver.
Men jag lovar att jag inte pratade…
ZZZZZZZZZZZ!!!
 
Sista anhalt var en låååång grund pool med utsikt över det grå havet.
Då hade det nästan gått nästan 3 timmar!
Bra jobbat!
”Busy doing nothing “ en ovanligt vanlig måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar