Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

torsdag 25 oktober 2012

Mitt i smeten

Jag bakade frallor en kväll i förra veckan. Testade ett "nytt"
recept som jag hittade i någon fin mat/bakblogg.
 
Receptet verkade lovande så jag gjorde dubbel
sats direkt… Det är ju liksom ingen idé att baka
frallor om alla tar slut redan vid provsmakningen…

Som vanligt gjorde jag flera saker samtidigt.
(Tvättade, rörde ihop lingonparfait, bloggade…)

Jag kan tyvärr inte visa några frestande bilder på
det färdiga resultatet, visar istället hur det såg ut
"bakom kulisserna", under det kreativa arbetet…

Frallorna blev goda i alla fall!
Här är receptet: 12 stora/18 normala
50 g jäst
5 dl vatten
5 dl finrivna morötter
250 g keso
2 tsk salt
1 msk olja
knappt 2 l mjöl
Smula ner jästen i en degbunke och rör ut den med det ljumna vattnet.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta sist in mjölet.
Degen kan bli lite kladdig av keson så ta inte i för mycket mjöl.
Låt degen jäsa i bunken till dubbel storlek, tar ca 30 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och knåda den en kort stund.
Dela den på mitten och rulla ut två tjocka längder.
Platta till dem med och skär önskade stora bitar.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, täck dem med en bakduk
och låt dem jäsa i ungefär 20 minuter. Värm samtidigt ugnen till 250 grader.
Pensla bröden med lite vatten precis innan du ska lägga in dem för gräddning
och strö eventuellt över pumpakärnor/solrosfrön.
Grädda bröden mitt i ugnen tills de fått fin färg,
cirka 10 minuter för normala och 13 minuter för stora.
Testa att knacka under plåten, låter det ihåligt är brödet klart.
 

Uuups, vad mycket det blev...

Snart en bulle i ugnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar