Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

måndag 1 oktober 2012

DMAIC projekt

Arbetsskadad som jag är, så tar jag till "verktygslådan"
som vi använder vid problemlösning på jobbet och
praktiserar på mina privata problem.

Kan jag redovisa detta som ett DMAIC projekt
och ta med i nästa månads KPI???
 
Define (Who is the customer? What is the problem?)
Borde vara uppenbart för alla som någon gång
passerat genom hallen hemma hos oss.
Hallen. Är. För. Liten.
 
Measure (Evidence, Collect information from current process.)
Man kan mäta i kvadratmeter eller kubikmeter, måla ljusa
färger på väggarna eller sätta upp speglar, men faktum kvarstår:
Om fler än en person befinner sig i hallen så uppstår värre kaos än
i kön till provrummen, en regnig sommardag, på GeKå's i Ullared.

Analyze (What is the rootcause?)
Hmm… Tror inte att jag vill gräva för djupt i
orsaken till varför vi har (för?) mycket kläder…

Improve (What are potential improvements?)
För att vara på den säkra sidan så genomför vi alla 5S:
Sortera (check), Systematisera (check), Städa (double check),
Standardisera (check), Upprätthålla (to be continued…)

Control (Has process performance stabilized?
Plan for keeping it stable.)
Kontrollbehov, det är mitt andra namn!
Detta steget kommer jag att klara fint!
1000 nålar i straff för den som vågar lämna sina skor
utanför skohyllan (i garderoben) eller ställer ifrån sig
en väska med svettiga träningskläder i våran NYA hall.


Välkommen in!


Häng gärna av dig. HÄR!
Det var inte lätt att ta kort! Jag var tvungen att öppna
ytterdörren och ta kortet utifrån - så liten är hallen...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar