Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

onsdag 7 oktober 2015

Dags att varva ner?

Hamnade, lite av en slump, på ett intressant
frukostseminarium om stress på jobbet häromdagen.
De som verkligen behövde den, hade väl inte tid...

Jag tar mig tid!
Särskilt om det bjuds på fika,
i detta fallet frukost!

Stressforskaren som var inbjuden var,
det allvarliga ämnet till trots,
underhållande att lyssna på.

Igenkänningsfaktorn var stor.
Alla känner väl någon som stressat
lite för mycket någon gång...?

Det mesta han sa, kom väl inte som någon nyhet.
Och inte kommer man att stressa mindre heller.
Men det var tankeväckande, i alla fall för stunden.

Nu är det mesta bortblåst.
Men jag tog fasta på några saker.
Det första han hade lärt sig i ämnet var att:

"Varva inte upp - innan det har hänt..."
(DÄR har jag något att jobba på...)

Istället för att stressa upp sig (när det väl händer)
skulle man gå upp på tå och ner på häl
(för att ta tillbaka kontrollen)
och lugnt konstatera att: "Här råder ett visst kaos..."

Självklart måste man ha rätt balans av kost,
träning och sömn. Han påpekade hur viktigt
det är att ta pauser - utan att känna skuld.

Den här delen kanske jag kan klara!
Jag är micropausens mästare!
(ibland kommer de helt ofrivilligt)...

Han rekommenderade 6 timmar "egen" tid
i veckan. Hm... Risken är att det inte kommer
att räcka till... När jag ska börja "varva upp" inför
Göteborgsvarvet och Marathon, så kommer jag att behöva
lägga ca 6 timmar i veckan, bara på löpträning, vilket betyder
minst den dubbla tiden för nedvarvning i soffan efteråt...

Och så borde man kanske lägga till någon
kompletterande form av mindfulnessträning?
Sen är ju veckans timmar nästan slut...

Inte konstigt att man blir stressad!
 
 

Dags att varva ner?



 





 


 





 


 


 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar