Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

lördag 28 april 2012

Dagens rätt

Hela familjens absoluta favoriträtt är Kroppkakor!
(Nära besläktad med norrländsk Palt (nej, inte blodpalt, potatispalt!)

Det är ju inte alla som känner till denna fantastiska rätt!

Kokta "bollar" formade av riven (både råriven och kokt) potatis,
mjöl, ägg, salt. Fyllda med lök, fläsk och kryddpeppar.
Med smör som smälter, lingonsylt och mjölk att dicka till!
Mmmmmm. (Rena kolhydratbomben -
det är inte utan anledning att man säger "paltkoma")

Jag tycker att det ser jättegott ut, men detta kanske är en maträtt
man måste vara uppväxt med för att uppskatta.
Kollegor som inte känner till kroppkakans förträfflighet tittar
gärna lite äcklat i matlådan om man har med sig kroppkakor till jobbet…

Namnet låter kanske inte så gott heller.
En gång för några år sedan när sonen och en kompis
diskuterade favoriträtter, så blev det lite förvirrat:
Sonen: "Min favoriträtt är kroppkakor".
Kompisen: "Nej, inte kakor - mat. Vilken maträtt är godast?"

Något recept kan jag tyvärr inte lägga ut.
Inte så att det är hemligt - nej, men det handlar om känsla.
Jag lagar inte kroppkakor själv (saknar känsla för matlagning?)
- jag assisterar T i köket. Barnen ger betyg på resultatet.
Våra egna är uppe i 97,5 poäng av 100.
Det är bra - men bäst är farmors/svärmors.

Henne kan vi inte tävla med!


100 poäng?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar