Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

söndag 21 juni 2015

Årets midsommarbord...

Låt mig presentera årets midsommarbord
och då menar jag flera bord - som i plural...

Man hinner äta mycket på årets längsta dag,
när man utnyttjar dygnets alla ljusa timmar
- och några av de skumma - till att äta...


På sill-lunchen gick vi som brukligt är i Blekinge "ål in"...
"Ta det lugnt med snapsen", var rådet man fick, men
jag tyckte att snapsen skulle ta det lugnt med mig!
(och vi kom alldeles förträffligt väl överens)
Lunchen ackompanjerades med dragspelsmusik och sång.


Några timmar senare kom det jag väntat på i 2 år!
Kak- och tårtbuffén!


Jag räknade till 7 sorter och alla dessa stoppade jag
i magen (och skippade blommorna under kudden)!


Mellan regnskurarna blev det en traditionsenlig promenad
runt Saxemara, lite rosé i kvällssolen och sedan en bastu!


Efter några (observera plural igen) uppfriskande bad,
i det 12-gradiga vattnet kom vi in i andra andningen.
Det blev grillat och mer grillat - med goda tillbehör!
Jordgubbarna tog vi som nattamat!


En annan anledning till att stanna uppe till sent på
midsommarnatten är att tanken på att krypa in och
sova i ett tält inte lockar... Det är inget problem att
man vaknar tidigt heller, för man vill mer än gärna
stiga upp innan kroppen fullständigt stelnat ihop...
Men det är en tradition - så god som någon!


Natten bjöd på vindstilla väder och INGET REGN!!


Barnen ungdomarna hade "lagt sig" tidigt i tältlägret.
Sanning eller konka är tydligen fortfarande populärt...
Sen tävlade de om vem som kunde hålla sig vaken längst.
Sonen vann och väckte alla igen genom att spela
"Shut up and dance", dansa och sjunga vid 3-tiden...


Själv hade jag lyckats somna, men givetvis så hinner
man inte mer än somna in, så är det dags att hitta ut
för att gå upp på toaletten. (fördelen med att inte sova
ute i vildmarken i alla fall...) Sen var det bara en mygga
som hittade in och irriterade en stund. Tur att jag inte
plockat 7 sorters blommor, för kudden hade jag glömt...
I övrigt sov jag som en stock, till dess göken
gal, gol, golade (?) i alla väderstreck.


Men då var det ändå dags att gå upp och se havet
ligga som en spegel och ta en kort promenad
för att orka med frukostbordet!
Slutet gott - allting gott!



Ål in!


...och det var dragspelsmusik...


7 sorter!


...rakt ner i magen...


Tillbehör...


Grillat är godast!


Nattamat


Frukostbord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar