Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

tisdag 10 december 2013

Hur man bäst äter ett julbord

Det finns små knep att ta till när man äter
ett julbord!!! Framförallt om man själv ska
laga och duka fram alla rätterna som hör till...

Tur att vi hade hela helgen på oss!

Trots att vi bara valt ut "det allra nödvändigaste"
så tog vi god tid (läs dagar) på oss att äta upp allt.
(och tro, mig vi gick INTE hungriga)

Planering är A och O.

Förutom att steka köttbullar och grava lax veckan innan, så
gäller det att starta tidigt på dagen morgonen om man ska få
gröt och nygriljerad skinka till frukost. Sen behövs tid för att
smälta maten och ila iväg till närliggande julmarknad och saluhall
för att inhandla endel godsaker som andra tillreder så mycket bättre
än man själv... Som mellanmål kan man med fördel provsmaka de
nyinköpta sillarna, för att sedan med nya krafter kunna tillaga annat
nödvändigt som exempelvis Janssons frestelse, brysselkålsgratäng,
omelett, ägghalvor, morotslådor, revben, sillsallater, lutfisk...

Glöm för all del inte att tillse att det hela tiden finns
varm glögg och att julmusiken spelas OAVBRUTET!
Med en GOD planering och framförhållning återstår det
bara att trycka i sig så mycket lite mer än man orkar.

Ännu enklare blir matlagningen dagen efter. När man
(trots allt) blir hungrig igen finns det massor av goda rester!

Det är inte jobbigare än att öppna en kylskåpsdörr.

Bästa frukosten!


Bara det allra godaste!


Goda rester dag två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar