Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

måndag 3 december 2012

Permafrost

Nu är vi mitt inne i den efterlängtade 5e årstiden :
Göteborgsvintern!

Det händer att det inte regnar (!!? ),
utan faktiskt blir klart och kallt i några timmar!
Detta händer företrädesvis på natten, EFTER
att det har regnat konstant i ett par dygn…

Okristligt tidigt på morgonen, när det är dags att
hoppa in i bilen (som står utanför carporten) upptäcker
man något av följande alternativ:
1. Man har glömt att starta dieselvärmaren (IGEN)!
2. Bilen som har dieselvärmare står under tak inne i carporten…

Frosten som då har bildats runt bilen är inte av denna
världen! Ett tjockt lager av pansar som hade skyddat
mot ett 3e världskrig om man suttit i bilen. (Vilket man
INTE vill göra) Det är bara till att ta fram isskrapan,
hackan och spettet, starta bilen (OM man kan öppna dörrarna)
och sätta maxfart på alla reglage man kan hitta!

"Tomgångskörning max 1 minut" blir till
"Tomgångskörning - ja tack - gärna 10 minuter till"

Man hinner hämta morgontidningen OCH läsa alla
3 delarna innan det är lönt att börja hacka sig igenom
lagren av inlandsis.
Jag lär återkommer till hur det blir i Göteborg när det snöar…
 
Vackert i solljus...
 
...men inte klockan halv 7 på morgonen...

2 kommentarer:

  1. Det ser nästan ut som min bil gjorde, när den en gång stått en vecka i snöstorm med kupévärmaren igång på Kallax...

    Det var ett decimetertjockt lager is på hela bilen och det tog en timme att bryta mig in i den. Lysena syntes inte att de var tända. Istapparna hade frusit fast bilen i marken.

    Jag kom med sista flyget från Sth, och t o m personalen hann åka hem innan jag tog mig ut från parkeringen.

    SvaraRadera
  2. I tisdags när jag kom ut till bilen kl 06.30 så var den varm! Man kan nästan tro att "någon"
    hade läst min blogg och fixat en överraskning!

    Imorse när jag tog den andra bilen -som saknar
    värmare- så behövde jag inte skrapa någon is trots 9 minusgrader.
    Så torr är vinterluften här nu!

    SvaraRadera