Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

söndag 29 juli 2018

Statusuppdatering

Dags för en mellantidsrapport på bloggen från årets semester, som har utspelats IRL - JA - livet går vidare - även utan internetuppkoppling (men det blir inga "Likes"...)

Tack vare "slut på surf" i kombination med obefintlig mobil- och INGEN internettäckning har jag fått en digital detox... Det får man räkna med när man semestrar i slutet av grusvägar som Gud glömt, där bilens GPS inte längre vet var den befinner sig... vilse i numera nästan obebott område i Norrbottens inland...

Efter ett sista förarbyte i Kalix, (övningsförare utan erfarenhet är INTE betrodda att köra pappas bil på gropig grusväg...) med Midnattssolen i ögonen, nådde vi delmålet strax efter midnatt en sen kväll i Juli, när sommarn är som bäst. 

Tonårssonens kommentar när vi körde in i Byn: "Alla hus står tomma, jag blir f-n rädd!" Ja, det finns några ödehus, men vi fyllde i alla fall ett! Med en hel cirkus... inklusive cirkustält och cirkusdjur...

Djur fanns det gott om även ute. Påskharen skuttade fortfarande omkring, det gjorde även 2 vilsna renar, som inte följt sina kompisar till fjälls, eller vad nu renar borde göra denna årstiden. Björnen kanske sov, vad vet jag, slapp i alla fall möta honom på mina tidiga morgonturer. Ingen annan hade sett björnen heller på ett tag. Men det är väl dåligt med bär i år, så det finns väl ingen anledning att skrämma bärplockare från skogen...

Myggfritt var det också! Men det fanns tillräckligt av andra sorters köttätande djur att oroa sig för. Bromsar, blindingar och KNOTT. Jag är ju redan blodgivare, men dessa bestar tar rejäla tuggor... Jag hade ju inte tänkt mig att donera organ - jag är inte död - än!

Men vi överlevde även detta.

Efter ett par dygn i skogen hade sonen fått svar på sin fråga: "VAD ska vi göra i Kypasjärvi?" Utan mobiltäckning och 2 mil till närmaste affär... Man kan lära sig köra åkgräsklippare, cykla/paddla till badstranden, bada i forsen, (försöka) bygga en koja (med "eget" sågverk saknas inte byggmaterial) skjuta med luftgevär... retas med kusiner, ha hundkapplöpning, med eller utan jakt på renar... 

Semestern kunde fortsätta! Nu MED ständig uppkoppling (för de som hade surf kvar...) och tillgång till affärer och normal service...

Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar