Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

onsdag 7 april 2021

Feel good

Det senaste året har haft sina fördelar.
Utan dåligt samvete har man kunnat stanna 
hemma i soffan - i gott sällskap av en bok.

En bekväm och billig (nåja...) form av verklighetsflykt.

Jag ska nog inte räkna ihop hur många böcker jag köpt under 
senaste året, för att "klara" sommaren, hösten, julhelgen och nu senast
påsken som krävde "påske-krim". I samband med bokrean beställde
och köpte jag (och dottern - jag skyller på henne...) totalt 25 böcker.

Men igår klickade jag hem några till från en bokklubb...

Jag läser inte så fort - så jag har definitivt böcker så att jag klarar mig.
Men man vill ju ha "rätt" böcker - som passar "för säsongen".
För att inte tala om böcker med fina omslag... 
Jag väljer böcker lite som jag väljer vin. Efter etiketten...
Helst ska boken matcha med tekopp och bokmärke!
Tur att jag har mycket koppar!

Och vilken tur att jag har en ljudbokstjänst - så jag kan lyssna en del också.
Jag föredrar att läsa - framför att lyssna. Men ljudböckerna fyller sin 
funktion - när man promenerar - eller springer långsamt (dvs i min takt).

Tidigare läste jag mest böcker i kategorin "Mordiskt och Nordiskt" 
(läs: svenska deckare i skärgårdsmiljö)
men sista tiden har det blivit en hel del "feel good" 
inspirerad av diverse Instagramkonton och Facebookgrupper 
- som gör att "att läsa/lyssna-listorna" bara växer.

Men jag fick nästan en överdos av hjärta och smärta och saknade
mord, blod och ond bråd död - så det bästa är att blanda!

Efter alla rea "fynd" fick det bli en "click&collect" 
beställning på IKEA för att skaffa fler bokhyllor - till dotterns rum.
Även där skulle det ju såklart matchas...
Personligen har jag dock lite svårt för att sortera böcker i färgordning.
Jag vill nog helst gruppera författare och kategorier -
om det sen matchar - får bli en bonus!

Tyvärr har inte böckerna gett mig någon livs-visdom.
Så blir det väl när man väljer böcker efter omslaget...
Det blir underhållnings - för stunden - ingen kunskap som består.
Jag minns knappt handlingen. Bara om boken var "bra" eller inte.
Skulle säga att jag konsumerar böcker på samma sätt som vin.
Ingen finsmakare här inte. Mer "töm och glöm".

Men innan jag helt glömt handlingen - ska jag nu fortsätta läsa där jag 
somnade slutade igår. På kvällarna är det definitivt fysiska böcker som 
gäller - så att man kan bläddra tillbaka några sidor, tills man känner igen sig.









1 kommentar:

  1. En lagom blandning i bokhyllan, ser jag! Men sortera inte i färgordning... ;)

    SvaraRadera