Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

måndag 13 april 2020

Förenat (o)nytta med (miss)nöje

Hur ofta har man inte sagt:
”Det hade varit skönt att jobba lite mindre...
Helgerna skulle vara längre!
Man borde jobba 4 dagar och vara ledig 3.”

Jaha! Nu fick vi som vi ville! Eller?
Man ska se upp med vad man önskar sig!
För detta var ju inget vidare?
Korttidspermission, jobb 60% (hemifrån).
Har precis genomlidit ett ”ofrivilligt” påsklov,
Helt ledig i 12 dagar, i hemkarantän.

Borde ju passa mig och min introverta personlighet perfekt!

Ironiskt nog har arbetslusten aldrig varit
större än när vi ”tvingades” till att ta långledigt...

Men man får göra det bästa av situationen.
Fel att (inte) klaga!
Vi har mat, vi är (peppar, peppar) friska.
Vi har toapapper så att vi klarar oss!
(I svåra tider, använd papper på bägge sider...)

Men. Alltså! Det är inte bra med för mycket fritid...

Man vill förena nytta med nöje!
Ta vara på tiden...
Hinna med några ”projekt”
(läs: rensa, organisera och städa - att rensa
garderoben är ett nöje jag brukar unna mig...)
men ändå passa på att bara vara och njuta.
...av det man får och kan göra på social distans!
(vem vill ens träffa folk liksom?)

Nu har 12 dagar gått och jag har inte hunnit/orkat med
någonting... förutom ett antal böcker, ljudböcker, TV serier...

Tittade på snackis-dokumentären ”Tiger-King”.
Åh herregud! Vilka stollar det finns. Mina fördomar om
amerikanerna fick ett helt vattenkraftverk på sin kvarn!
Men serien kanske inte är helt representativ?

Jag har återgått till att titta på ”vanliga” serier.
Om mord... Mord i Sverige, mord i Danmark,
mord i Norge. Två serier om mord på Island
och nu även mord i Finland...

Så om amerikanerna gullar med tigerungar,
så slår vi nordbor ihjäl varandra... helt normalt!
(tittade även på första säsongen av Vikings,
på tal om nordbor som slår ihjäl varandra...)

Netflix är en sann vän i kristider!

Så det har blivit mycket tid till nöje!
Men ganska mycket onyttigt snaskande...

Trots att jag inte ens kunnat baka bullar!
För när vi äntligen fick tag på jäst,
så hade Coop slut på vetemjöl...
Lika bra det kanske... Vi har inte precis svultit!
Det har bakats både paj, pizza och diverse kakor.
Trots ransonering av mjöl.

Nu när jag precis vant mig vid mina nya karantän-
rutiner är det dags att gå tillbaka till (hemma)kontoret.

Känns riktigt tungt att komma igång igen
och starta med en ”hel”’3 dagars vecka...
Men det kan ju bli kul att få ”träffa folk” igen,
även om det är via Skype-möten!

Och om 3 dagar är det ju 4-dagars helg igen...
DÅ hinner jag kanske med att göra någon nytta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar