Äntligen - min blogg är född!!!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska skriva om!!?
Men om jag kan prata utan att ha något att säga, så ska jag nog kunna fylla en blogg utan att ha något att skriva...
Så fram med skämskudden, eller tryck på krysset i övre högra hörnet...

tisdag 3 mars 2020

Lev nu - dö sen!

Var på mammografi - rutinkontroll, för ett
par veckor sedan. När kallelsen kom så gjorde
jag inte som jag brukar och flyttade fram tiden...
Istället bokade jag om till första bästa lediga tid!
Gott så. Men när provsvaret kom förra veckan,
så stod det precis det man INTE vill läsa:

”Bilderna vi tog är inte bra nog för en säker bedömning,
vi har bokat ny tid för röntgen och ultraljud, bla bla”

Typiskt! Jag blir aldrig bra på bild!
Det är väl inte så konstigt att de måste
göras om... Eller vad menas?

Jag kommer att dö! Jag visste det!

Ironiskt om jag skulle drabbas av just
bröstcancer - jag som inte har några bröst...
Hjärntumör hade varit mer logiskt!

Har haft orimligt mycket tur innan
i livet, så detta var väl bara att vänta!

Man hinner tänka många tankar på kort tid...

Tog hela dagen ledigt idag när det var dags för återbesök.
Tänkte att om man bara har några månader kvar att leva,
så behöver man inte ägna sin sista tid åt jobb...
Och om man är frisk så finns det gott om tid
att jobba ikapp en ledig dag!

Var hemma och gjorde det jag gör bäst:
Ingenting!
Tog bussen till stan i god tid.
Passade på att shoppa lite.
Ingen mening att lämna för stort arv efter sig...

Kom till Unilabs provtagning i Mölndal
(i sista minuten - tack vare en spårvagn som "aldrig" kom)
och började med röntgen och nya bilder av höger bröst.
För där fanns det visst något som
blivit större sen förra rutinkontrollen...

Aj! Tur för alla pappor att de slipper ”pappografi”...

Sen direkt till ultraljud med läkare.
”Har du inte känt av den här knölen? Den är ju 2 cm...
...men en HELT OFARLIG cysta - den tar vi bort nu direkt!”

Ja tack!

Känner mig extra levande och tacksam
efter denna ”nära döden upplevelse”.
Nu har jag förhoppningsvis gott om tid kvar
att ”bara vara” - och ha tråkigt.

Min favoritsyssla!

Men, det skadar kanske inte att börja
dö-städa i tid ändå?
Vi har ju Corona viruset att oroas för också!

En uppmaning:
Gå regelbundet till mammografin när ni blir kallade!
Då finns större chans att förändringar upptäcks i tid!
Lev nu - dö sen!


1 kommentar:

  1. Jag opererade bort en knöl för ett par tre år sedan. Även den helt ofarlig - men jag kommer aldrig att hoppa över eller skjuta upp en mammografi... Eller cellprovstagning, hur otäck den än är.
    Däremot oroar jag mig inte för corona.

    SvaraRadera